maandag 8 november 2010

thema Hans en Grietje

Nadat we samen geluisterd hadden naar het sprookje van Hans en Grietje en het verhaal gedramatiseerd hadden, gingen we zelf aan de slag met het maken van een peperkoeken huisje.
 Eerst moesten onze kleuters met bloemsuiker en wat water 'suikerlijm' maken.
En dan konden ze allerlei lekkere koekjes en snoepjes op het huisje kleven.
 Nog enkele kleine details aanbrengen.
 Ziet dat er niet lekker uit?  Geloof me, onze kleuters stonden te springen om er iets van mogen op te eten.
 Schrijfoefening van het peperkoeken huisje.
 Werkje waarbij onze kleuters hetzelfde figuurtje moesten gaan zoeken als vooraan elke rij staat.
 Tussendoor hadden we ook tijd om eens een nieuw spelletje te spelen.  
'Sudokolor' waarbij in elke rij zowel horizontaal als verticaal elke kleur maar 1 keer mag voorkomen.  Zo'n beetje vergelijkbaar met de gewone sudoku voor volwassenen.
De heks van het peperkoeken huisje knippen en plakken.  
Onze kleuters gingen ijverig aan de slag.
 Kijk toch eens wat een mooi resultaat!
 Werkje waarbij onze kleuters moesten zoeken wat de heks al allemaal had opgegeten.
Als afsluiter van het thema hebben we samen naar een filmpje van koekeloere gekeken getiteld 'dromen zijn bedrog'.  Hierin beleefde Moffel en Piertje een avontuur zoals Hans en Grietje waarbij ze gevangen genomen werden door de heks.  Gelukkig was het maar een droom en liep alles toch nog goed af.


Het was een korte week, maar toch hebben we weer veel gedaan.  Wat je natuurlijk niet op de foto's kunt zien is hoe hard we al hebben geoefend voor ons dansje voor het grootoudersfeest.  We zijn ook al beginnen knutselen aan ons cadeautje voor onze lieve grootouders, maar dat is natuurlijk nog een grote verrassing.

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Ik ben op zoek naar de afbeelding van het snoephuisje (schrijfblad). Waar heb je dat gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo, Ik heb ook het thema hans en grietje tijdens mijn eindstage. Ik vind jullie snoephuisje fantastisch en gaat dit ook proberen in mijn stageklas. Zou u mij ook kunnen zeggen waar u die werkblaadjes hebt gevonden?Ik heb er zelf 2 gevonden als je wil stuur ik die u ook door als bedankje voor de uwe. Met vriendelijke groeten Chloé

    BeantwoordenVerwijderen