vrijdag 1 oktober 2010

Thema: Jip en Janneke


We hadden het tijdens dit thema over vriendjes maken, lief zijn voor elkaar, samen spelen, ...
Dingen die volgens ons best nog een paar keer aan bod mogen komen!
Daarnaast hebben we ook weer heel wat werkjes gemaakt!
Het begrip 'evenveel' kwam aan bod bij het verdelen van de hondjes. Zo kreeg Jip evenveel hondjes als Janneke!
 

Onze kapoentjes toonden ook dat ze wisten hoe ze een kindje moesten tekenen; ze tekenden het lichaam onder de hoofden van Jip en Janneke.


We oefenden ook nog de scheurtechniek. Niet zo gemakkelijk hoor! En dan alle stukjes netjes naast elkaar kleven...


 Nog een moeilijk werkje: vouwen! Dit was nog een gemakkelijk vouwwerkje. Een heel nieuwe techniek voor onze kapoentjes maar ze brachten het er allemaal heel goed vanaf! Alle hondjes zijn gelukt!

 Voor deze opdracht moesten alle jongens en meisjes heel stilletjes blijven staan. Ze stonden voor de lichtbak waar een lamp op scheen. Zo tekende ik hun omtrek op papier en dat konden zij dan schilderen. Zo werden ze zelf ook Jip of Janneke!

Schilderen met ecoline op een nat papier, daar rondjes uitknippen en opkleven en het leek wel alsof de vriendjes kleurrijke bellen bliezen...

Onze kapoentjes mochten ook kennis maken met enkele spelletjes: 
topoprimo: om ruimtelijke begrippen te oefenen: voor, achter, tussen, naast, in, op, voor, ...



En dit spel met zelfcontrole. Heel leuk en eens ze allemaal doorhebben hoe die spelletjes juist werken zijn ze altijd weer leuk! Het was ook fijn om te zien hoe kindjes die de manier van spelen al snapten gingen uitleggen bij iemand die het nog niet helemaal begreep! Kleine juffen en meestertjes in onze klas!
 
Ter afsluiting van ons thema organiseerden we een Jip en Janneke feest.
Alle kindjes kwamen verkleed als Jip of Janneke naar school en we aten allemaal pannenkoeken met suiker! Want dat lusten Jip en Janneke ook graag!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen